Tuesday, March 15

kerja oh kerja...

Tengah hari tadi pg teman mama nelly utk hantar borang kerja kat NRE...lunch pun kat situ jugak...tgh makan tu mama nelly ade cakap kemungkinan sape yang hantar borang permohonan kerja kosong akn dapat...tapi kerja tuh memerlukan lulusan darjah 6 atau PMR..bayak lak tu jawatan kosong...balik je dari lunch, terus aku mesej, SIL, mak, makcik n sepupu2 aku..sape yang nak keje gov bagitau..makcik aku nak minta tlg carikan utk sepupu aku tuh..

cerita pasal sepupu aku ni, kalo nkorang nak tahu, dia lepasan diploma dari politeknik...pointer pun atas pada 3.00..tapi tu lah..sampai sekarang belum dapat keja....sekarang nih dia keja ngan company cina...buat akaun..kalo tak silap dari ujung tahun 2009...bayangkan keje dengan gaji rm450...tanpa elaun....pastu baru2 nih dia risau n takut sepupu aku nak benti, dia up kan gaji jadi rm650..huh...cukup ke?mana nak jaga mak lagi...mulanya aku segan jugak citer pasal keje kosong nih kat dia sbb keje nih nak sijil upsr atau pmr je..takut nanti dia igt aku saje je nak bagi keje mcm tu ngan dia...tapi alhamdulillah..bila aku citer je kat dia, terus dia nak...kalo nkorang nak minta utk sedara mara boleh jugak..lawati je kat www.nre.gov.my ..try lah minta..mana lah tau rezeki kan..yang penting kita cuba..lagipun jawatan ni jawatan tetap..byk faedah tu..rm1.2k is ok utk yang bujang lagi...kenaikan maybe dalam rm40 setiap thn...lame2 akn meningkat gaji...ok what...lagipun sekarang nih keja mmg susah nak dapat..aku ade gak cakap kat sepupu aku sih keje je dulu..nanti bila ade kekosongan utk lepasan diploma bolh apply n minta sokongan jabatan..lagi senang nak dapat..kalo asik dok pilih2 keja ja alamaknya sampai umo nak pencen la tak dapat...kan??? aku cuba gak nak minta utk adik lelaki aku..tapi sijil dia yang original dah hilang..nanti kalo dpt interview mesti diorang nak tgk yang original kan?? korang tahu tak cara nak dapat sijil yg original balik mcm mane?? ke mmg dah tak dapat yg original kalo dah hilang?

ok nanti kite sambung k...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...